loading...
دنیای فوتبال
MR.SASHA بازدید : 48 سه شنبه 27 تیر 1391 نظرات (0)

*نخستين دوره ليگ برتر:

با تصميم مسئولان برگزاري نخستين دوره ليگ برتر، هيچ تيمي از آخرين دوره جام آزادگان به دسته پائين‌تر سقوط نکرد و با اضافه شدن دو تيم ابومسلم مشهد و ملوان بندرانزلي به ليگ برتر، مسابقات با 14 تيم از روز 12 آبانماه سال 80 آغاز شد.


در 6 دوره پاياني جام آزادگان، فوتبال‌دوستان شاهد رقابت شانه به شانه سرخابي‌ها در بالابردن جام قهرماني بودند و حاصل تلاش هرکدام از اين تيم‌هاي مطرح پايتخت، هديه 3 قهرماني به هوادارانشان بود، به همين دليل در نخستين دوره ليگ برتر هم شاگردان آبي‌پوش منصور پورحيدري قهرمان آخرين دوره جام آزادگان با مردان سرخپوش پروين رقابت نزديکي داشتند.


آبي‌پوشان که ليگ را با يک پيروزي، يک تساوي و دو شکست شروع کردند، توانستند در ادامه راه از سرخپوشان پيشي گرفته و تا هفته پاياني هم صدرنشين ليگ باشند. در هفته بيست و ششم و پاياني استقلالي‌ها با يک تساوي برابر ملوان در انزلي مي‌توانستند جام را بالاي سر ببرند اما قرار نبود اين جام پاياني خوشي براي آنها داشته باشد.


روز هشتم خردادماه بابک پورغلامي در دقيقه 32 دروازه استقلال را باز کرد و در تهران هم ابراهيم اسدي در دقيقه 62 گل برتري پرسپوليس را برابر فجرسپاسي به ثمر رساند تا جام قهرماني بالاي سر شاگردان پروين برود و استقلالي‌ها در روزي تلخ با شکست در انزلي، قهرماني دراماتيک پرسپوليس را رقم بزنند. اين آخرين قهرماني پروين در فوتبال ايران بود.


در هفته پاياني اين مسابقات، ابومسلم پرگل‌ترين برد تاريخ ليگ برتر را با پيروزي 9 بر 2 مقابل استقلال رشت رقم زد. غلامرضا عنايتي به تنهايي 7 مرتبه دروازه نماينده گيلان را باز کرد تا اين مهاجم هم رکوردي دست نيافتني تا به امروز را به نام خود ثبت کند.


جدول رده‌بندي نخستين دوره ليگ برتر به شرح زير است:


 



*دومين دوره ليگ برتر:

يک استقلال از جنوب با هدايت امير قلعه‌نويي جوان و صنعت نفت آبادان به عنوان تيم‌هاي برتر دسته اول جايگزين تيم‌هاي سقوط کرده استقلال رشت و تراکتورسازي شدند تا همچنان ليگ ايران با 14 تيم پيگيري شود.


خيلي‌ها بازهم سرخابي‌ها را مدعيان قهرماني در اين جام مي‌دانستند اما در روزهايي که استقلال تهران با رولند کخ روزهاي پرحاشيه‌اي را سپري مي‌کرد و پرسپوليس که ليگ را با دو پيروزي آغاز کرد، هم کم کم در سراشيبي سقوط قرار گرفت، سپاهان اصفهان با هدايت فرهاد کاظمي در مسابقات باشگاهي ايران ظهور کرد تا فوتبال کشور را از حالت دو قطبي خارج کند.


زردپوشان ديار زاينده رود که براي فتح ليگ ايران رقابت نزديکي با پرسپوليس داشتند، در هفته بيست و سوم با کسب يک امتياز در تهران مقابل شاگردان پروين، زودتر از پايان ليگ جشن قهرماني گرفتند تا نخستين تيم شهرستاني باشند که پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي، جام قهرماني فوتبال باشگاهي ايران را بالاي سر برده اند. البته شکست شاگردان کاظمي در هفته آخر ليگ برابر پاس در اصفهان باعث شد تا تيم پروين از رسيدن به رده دوم هم محروم شود.


ديگر اتفاق جالب ليگ دوم در انتهاي جدول رخ داد، جائيکه 3 تيم قعرنشين در پايان ليگ 26 امتياز شدند ولي به خاطر تفاضل گل صنعت نفت و ملوان به دسته پائين سقوط کردند. در آن هفته، برد 3 بر يک صنعت نفت آبادان برابر ابومسلم مانع از سقوط اين تيم نشد. ضمن اينکه شاگردان قلعه‌نويي 90 دقيقه در انزلي مقاومت کردند تا با کسب تساوي بدون گل برابر ملوان، ضمن قطعي کردن بقاي خود در ليگ، با فرستادن ملوان به دسته اول، شب تلخي را براي مردم انزلي رقم بزنند.


جدول رده‌بندي دومين دوره ليگ برتر به شرح زير است:


 



*سومين دوره ليگ برتر:
گرچه پس از سقوط ملوان و صنعت نفت، دو تيم شموشک نوشهر و پگاه گيلان که نام جديد استقلال رشت بود، به ليگ برتر راه يافتند تا ليگ سوم با 14 تيم برگزار شود اما مسئولان فوتبال قصد افزايش تعداد تيم‌ها براي ليگ چهارم را داشتند. به همين دليل تصميم گرفتند، 2 تيم بصورت مستقيم از ليگ دسته اول به ليگ برتر صعود کند و در رقابت پلي‌آف بين تيم‌هاي سيزدهم و چهاردهم ليگ و تيم‌هاي سوم و چهارم دسته اول، دو تيم ديگر حاضر در ليگ چهارم را مشخص کنند.


پيش از آغاز اين جام اکبر غمخوار مديرعامل پرسپوليس پروژه کنار گذاشتن پروين را به خوبي اجرا کرد و با انتخاب وينگو بگوويچ به عنوان سرمربي، بازگشت علي دايي، کريم باقري و جذب جواد کاظميان، ساشا ايليچ، عيسي ترائوره و ... پرسپوليس را به تيمي کهکشاني‌ها تبديل کرد. البته خيلي زود حاشيه‌ها همچون ترمزي مقابل سرخپوشان تهراني قرار گرفتند و پس از سه هفته طوفاني، اين تيم پرستاره را در سراشيبي سقوط قرار دادند.


در کنار ناکامي پرسپوليس در اين مسابقات، سقوط سپاهان در ليگ چهارم، حضور امير قلعه‌نويي در راس کادر فني استقلال و درخشش پاس با هدايت جلالي و حضور خداداد عزيزي از مهمترين اتفاقات سومين دوره ليگ برتر بود.


در اين جام، دو تيم تهراني پاس و استقلال رقابت تنگاتنگي براي رسيدن به قهرماني داشتند. استقلال که تا هفته بيست و پنجم صدرنشين ليگ بود، با شکست برابر همنام آبي‌پوشش در اهواز صدرنشيني را به تيم پاس تقديم کرد که در يک بازي پر حرف و حديث موفق به پيروزي برابر سپاهان در اصفهان شده بود.


در نهايت تيم پاس با پيروزي 5 بر يک برابر استقلال اهواز در مسابقه پاياني ليگ مقابل سربازاني که ورزشگاه دستگردي را پر کرده بودند، عنوان قهرماني سومين دوره ليگ را از آن خود کرد تا شاگردان قلعه‌نويي که در بازي همزمان برابر 100 هزار تماشاگر آبي‌پوش در ورزشگاه آزادي پگاه گيلان را شکست داده بودند، به ناکاماني بزرگ مبدل شوند. شکستن سکوي قهرماني که براي تيم پاس تعبيه شده بود، از اتفاقاتي است که در ذهن هواداران فوتبال ايران باقي مانده است.


در انتهاي جدول هم سايپا و شموشک که به عنوان قعرنشينان ليگ برتر به مسابقه پلي‌‍آف رفته بودند، در ديدارهاي متمرکز در تبريز، بالاتر از شهيدقندي يزد و صنعت نفت آبادان قرار گرفتند تا سهميه حضور در ليگ چهارم را بدست آورند، ليگي که قرار شده بود با 16 تيم برگزار شود.


جدول رده‌بندي سومين دوره ليگ برتر به شرح زير است:


 


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    نظرسنجی
    قهرمان لیگ برتر 92-91 ایران کدام تیم خواهد بود؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 113
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 121
  • بازدید ماه : 427
  • بازدید سال : 3,191
  • بازدید کلی : 155,616